شهردار یزد : تئاتر باید همگانی شود

شهردار یزد در خصوص بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد گفت : اگر تئاتر را بر پایه باورهای دینی و ملکه های ذهن مردم استوار کنیم ، اثر مطلوبی برمردم خواهد گذاشت .
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، علی اکبر میروکیلی افزود : ذی نفوذترین و موثرترین فرهنگ قسمتی هست که برپایه مذهبی باشد و وقتی اقدامات فرهنگی بر پایه مذهبی باشد ، خود به خود مردم هم به عنوان مشارکت کننده ، مدافع وضامن اجرایی شرکت می کنند مانند ایام محرم که شاهد برگزاری مراسم عظیم عزاداری در سراسر کشورهستیم .
وی ادامه داد : البته شبیه گردانی هم به نوعی هنر تئاتر است که بدون توسل به ارشاد یا ارگان ها به صورت خودجوش انجام می شود و چون این مراسم ها بر پایه اعتقادات دینی است و براحساسات مردم به واسطه صداقت تاثیر می گذارد و قطعا استمرار هم خواهد شد.
وی تصریح کرد : به جهت اینکه ارتباط برنامه های فرهنگی یک ارتباط خیلی منطقی و عمیق هست ، اثرگذاری تئاتر نسبت به فیلم به خاطرهمین ارتباط بیشتر و منطقی تر است .
شهردار یزد اضافه کرد : البته تاکید بر منطقی بودن به این دلیل است که بعضی از فیلم ها به علت جلوه های ویژه خیلی تاثیر گذار نیستند و همه می دانند که غیر واقعی هستند .
میروکیلی افزود : به اعتقاد من درتئاتر باید جنبه فرهنگی و مذهبی قوی تر از جنبه های دیگر باشد و بعد از آن جنبه اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد . اگر تئاتر در اجتماع باشد قوی ترعمل می کند .
وی یادآور شد : صراحت در تئاتر باید بیشتر از فیلم ها باشد.
چون در تئاتر فرصت برای اندیشیدن به ابهامات نیست و صحنه آن فقط یکبار تکرار می شود ، باید صراحتش و صداقتش مورد تاکید قرار بگیرد .
وی خاطرنشان ساخت : هرچیزی را برای ارتقا باید اول در ذهن مردم ارتقا بدهیم . هنر تئاتر را اگر بخواهیم ارتقا بدهیم باید آن را در سطح مدارس حتی در سطح ابتدایی ومهد کودک ها ترویج کنیم .
این مقام مسئول در ادامه عنوان کرد : تئاتر را باید همگانی کنیم تا همه بپسندند ، فراگیرش کنیم تا همه مشارکت کنند ، همت کنیم و بخواهیم تا بشود.

علی اکبر میروکیلی اظهارداشت : وقتی در قالب یک موضوع ، تقویت فرهنگی همه جانبه واجتماعی رواج پیدا کرد، نتیجه این خواهد بود که حوزه نفوذش هم صد چندان خواهد شد و در نتیجه محتوای غنی ، فراگیر بودن وجلب مشارکت عمومی در قالب مشارکت مادی و معنوی مردم موجبات تحقق این آرمان که تاثیر روز افزون تئاتر است را فراهم می کند.
وی درپایان اظهار داشت: تئاترمثل برنامه زنده تلویزیونی از حساسیت بالایی برخورداراست و توانمندیهای هنرمندان تئاتربیشتر از توانمندیهای هنرپیشه های سینما است و درصورتیکه تئاتر موفق باشد ، هنرپیشه های تئاتر از هنرپیشه های سینما قویترن چون باید بعضا بداهه هم صحبت کنند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا